Saluto Romano

WIEŻA WIDOKOWA JAGODA

Ciekawy tekst prof. Chodakiewicza o ,,hajlowaniu''....


Rzymskie pozdrowienie

Marek Jan Chodakiewicz

Chyba ze æwieræ wieku temu grzeba³em w starych ksi±¿kach w Kalifornii. Nie pamiêtam,
czy by³o to w domu, czy na uczelni, ale chyba w bibliotece uniwersyteckiej. W ka¿dym razie natkn±³em
siê na endecki album z pogrzebu Romana Dmowskiego w styczniu 1939 roku. Na zdjêciach kondukt pogrzebowy. A w nim dzia³acze narodowi: Kresowiacy, górale, górnicy, w³o¶cianie, wojskowi, lekarze, prawnicy, in¿ynierowie, profesorowie, studenci, korporanci, m³odzie¿ wszechpolska. Jak po latach zauwa¿y³
mój przyjaciel Sebastian, zaiste endecy sami sprawili sobie pogrzeb tu¿ przed hekatomb± II wojny ¶wiatowej i okresu powojennego. W¶ród zdjêæ, pod koniec albumu, zobaczy³em grupy ludzi nad grobem Dmowskiego z uniesionymi prawicami. Nie tylko m³odzie¿, ale i osoby sporo starsze, w tym profesorów. Przyznam siê, ¿e by³em bardzo zaszokowany. Mia³em wtedy 20 lat, niedawno przyby³em z Polski i
³apa uniesiona w górê kojarzy³a mi siê z Niemcami czy – jak to telewizyjna komuna w „Czterech pancernych” i w „Stawce wiêkszej ni¿ ¿ycie” uporczywie podawa³a – z „hitlerowcami”. Poszed³em zapytaæ u ¼ród³a, czyli u Zdzicha Zakrzewskiego, który by³ w M³odzie¿y Wszechpolskiej we Lwowie. – Mój drogi, tak wszyscy siê nasi witali, bo to przysz³o z Europy – t³umaczy³. – ¦piewa³o siê na melodiê „Warszawianki” nasz „Hymn M³odych”
z podniesion± do góry rêk±. Tak by³o w regulaminach MW.

Z³oty s³oñca blask doko³a,
Bia³y Orze³ wzlata wzwy¿,
W górê wznie¶my dumne czo³a,
Patrz±c w Polski Znak i Krzy¿.
Polsce niesiem odrodzenie,
Depcz±c pod³o¶æ, fa³sz i brud.
W nas mocarne wiosny tchnienie,
W nas jest przysz³o¶æ, z nami lud.

Poskroba³em siê w g³owê, bo pie¶ñ brzmi jak najbardziej po polsku i patriotycznie, ¿adna tam „hitlerowska”. Kilka lat potem pyta³em o to ¶p. p.Wojtka Wasiutyñskiego, g³ównego ideologa Ruchu Narodowo - Radykalnego, potem na powrót dzia³aj±cego w Stronnictwie Narodowym. T³umaczy³, ¿e taki by³ duch czasów, a oprócz tego rêka do góry oznacza³a dla Polaków po pierwsze – przynale¿no¶æ do cywilizacji zachodnioeuropejskiej Gest ten by³ symbolem opowiedzenia siê za jej rzymskokatolick± wersj±. Saluto romano przysz³o bowiem z Italii. A po drugie – by³o ono znakiem rozpoznawczym wszystkich antykomunistów europejskich: od monarchistów na prawicy przez konserwatystów, naturalnie narodowców a¿ do narodowych radyka³ów na lewicy. Faktycznie, gdy bada³em dzieje wojny domowej w Hiszpanii,
natkn±³em siê na zdjêcie czê¶ci episkopatu hiszpañskiego wykonuj±cego „rzymskie pozdrowienie.” Widzia³em
zdjêcia bu³garskich ratników, francuskiej Action Française, islandzkich nacjonalistów, a nawet narodowców ¿ydowskich, czyli syjonistów-rewizjonistów z Beitaru. W³a¶ciwie wszyscy nosili mundury organizacyjne i witali siê „po rzymsku”. Wszyscy – w tym i niemieccy narodowi socjali¶ci, czyli cz³onkowie Narodowo
Socjalistycznej Partii Robotniczej Niemiec (NSDAP) – zapo¿yczyli ten gest od w³oskich faszystów.
Co wiêcej, gest ten pokaza³ siê te¿ poza Europ±. Kiedy¶ czyta³em jednego z moich najbardziej ulubionych anglokatolików konserwatywnych, Evelyna Waugha. Zdaje siê, ¿e w „Black Mischief” autor opisuje scenê, w której murzyñski nacjonalista pokaza³ mu a Roman greeting. W USA w latach 20. jamajski pratwórca „czarnego nacjonalizmu”, Marcus Garvey, ubiera³ siê wadmiralski mundur i pozdrawia³ paraduj±cych Afroamerykanów z trybuny, a oni mu odpowiadali „po rzymsku.” W Argentynie peroni¶ci zarzucili ten
gest dopiero po klêsce III Rzeszy, st±d Evita podnosi³a potem dwie rêce. Ale i tak by³o wiadomo, ¿e chodzi o „rzymskie pozdrowienie” Mussoliniego. A sk±d wytrzasn±³ to Mussolini? Wiadomo – z Imperium Rzymskiego, za którego kontynuatora siê uwa¿a³ i którego gloriê chcia³ przywróciæ we W³oszech. Pyta³em
o to kole¿ankê z uczelni, która pisa³a na Uniwersytecie Columbia doktorat na temat symboliki Imperium Rzymskiego. Skupi³a siê g³ównie na rze¼bach i numizmatyce. Opowiada³a, ¿e pierwotnie gest „rzymskiego pozdrowienia” funkcjonowa³ jako gest pokoju. Wyci±gniêcie prawicy przed siebie oznacza³o: „nie mam broni”. Potem funkcjonowa³o jako pozdrowienie wojskowe, ofi cjalne, raczej formalne. Sta³o siê symbolem rzymskiej jedno¶ci imperialnej, w pewnym sensie symbolem wspólnoty, bowiem nawet gdy cesarz pozdrawia³
lud, to lud przecie¿ odpowiada³ – pozornie jak równy równemu. Taka fi kcja, ale przecie¿ symbole i mity s± budulcem scalaj±cym spo³eczeñstwa. Nawet Unia Europejska ma swój hymn.

A dzisiaj? Rzymskie pozdrowienie funkcjonuje g³ównie na stadionach. Jaki¶ czas temu konserwatywny „National Review” pisa³ o tym, ¿e stadiony podczas meczów pi³ki no¿nej s± jedynym dozwolonym miejscem w Unii Europejskiej, gdzie mo¿na daæ upust politycznie niepoprawnym uczuciom. Autor artyku³u przywo³a³ przyk³ad, gdy na meczu wyjazdowym we W³oszech brytyjscy kibice kpili sobie z przeciwnika, podnosz±c do góry ³apê i wyzywaj±c w³oskich pi³karzy i fanów od faszystów. Z drugiej strony w³oscy kibice klubów z miast, gdzie operetkowa Narodowa Partia Faszystowska by³a kiedy¶ potêg±, prowokuj± rzymskim pozdrowieniem
mi³o¶ników innych dru¿yn, na przyk³ad Bolonii, która by³a pod z³owrogimi wp³ywami komuny.

W Polsce ³apa idzie w górê na stadionach, ale saluto romano ma te¿ i inny wymiar. Gdy by³em w kraju na stypendium doktoranckim na pocz±tku lat 90., zbiera³em materia³y do pracy o „Bojówkarzach tolerancji” – rozmaitych futerkowcach i anarchistach, którzy prali siê ze skinheadami. Przegl±da³em ostatnio notatki
i wycinki – i wysz³o mi, ¿e „rzymskie pozdrowienie” by³o wtedy chêci± prowokacji i rzucenia wyzwania establishmentowi postkomunistycznemu i postsolidarno¶ciowemu, który promowa³ moralny relatywizm, gdzie jedyn± ¶wiêto¶ci± by³a „tolerancja” – ale nie dla polskiej tradycji, patriotyzmu i wiary chrze¶cijañskiej,
a katolicyzmu szczególnie. „Tolerancja” polega³a na akceptacji tego, co czerwono - ró¿owe elity namaszcza³y. Ich definicj± „tolerancji” by³a aprobata.

Ta specyficzna „tolerancja” wyró¿nia³a siê miêdzy innymi ho³ubieniem mniejszo¶ci narodowych. Ze szczególn± atencj±, naturalnie w sposób instrumentalny, pochylano siê nad ogromn± tragedi± spo³eczno¶ci ¿ydowskiej – nad Holokaustem. Dla zewnêtrznych obserwatorów stanowi³o to wielki kontrast z obrazoburcz± postaw± w stosunku do tragedii polskich, a czêsto nawet przypisywaniem Polakom wspó³udzia³u w nazistowskich zbrodniach (np. s³awetny artyku³ o mordowaniu ¯ydów w Powstaniu Warszawskim przez AK i NSZ). A jak siê ma do tego rzymskie pozdrowienie? Do niedawna królowa³ moralny
relatywizm w kulturze, za¶ alternatywne pogl±dy nie mog³y zaistnieæ w dyskursie publicznym, bowiem okr±g³osto³owy uk³ad skazywa³ je w najlepszym razie na niszowo¶æ, je¶li nie na niebyt. Dlatego czê¶æ m³odzie¿y reagowa³a „rzymskim pozdrowieniem”, który to gest by³ buntem bezsilnych przeciw ob³udzie
„uk³adu”. Gest ten dzia³a³ w sposób emancypacyjny w¶ród tych, którzy go wykonywali – zrywaj±c z okr±g³osto³ow± polityczn± poprawno¶ci±. By³o to prze³amanie tabu. Naturalnie na ge¶cie tym najbardziej zyskiwali „tolerancyjni”, którzy rozdmuchiwali ka¿dy przypadek jego pojawienia siê i zgodnym skowytem straszyli post-PRL-owsk± pseudointeligencjê „nadchodz±cym faszyzmem” czy „drugim Iranem”, którego liderem mia³ byæ pose³ Stefan Niesio³owski.

Obecnie, jak rozumiem, czê¶æ m³odzie¿y patriotycznej, szczególnie tej z organizacji narodowych, pozna³a przesz³o¶æ swojej orientacji na tyle, aby ca³kiem ¶wiadomie stosowaæ „rzymskie pozdrowienie” w czasie swoich uroczysto¶ci. Powoli przestaje ono s³u¿yæ jako taran na liberalno-lewicowe tabu, staj±c siê ponownie
atrybutem organizacyjnym. A co na to ja? A ja na to jak „paniczykowska korporacja” mego dziadka – Konwent Polonia z Uniwersytetu Stefana Batorego. Czujê siê duszno w dobie polityki masowej – tak jak oni. Bynajmniej jednak paniczyki lewakami nie byli. Oto ich pie¶ñ korporacyjna, pe³na patriotyzmu, ¶piewana
wyzywaj±co na melodiê „Bo¿e, Caria chrani” – co z kolei zosta³o ¶ci±gniête z „God Save the King”:

Cze¶æ polskiej ziemi,
cze¶æ, Ojczy¼nie naszej cze¶æ,
Cze¶æ Polsce, cze¶æ.
Kto siê jej synem zwie,
W kim polska dusza wre,
Niech stanie w ko³o tê Pie¶ñ chwa³y wznie¶æ.

Ale mimo wszystko Polonusi po rzymsku siê nie witali. Byli zbyt feudalni na fanaberie doby polityki masowej. Czekali na powrót I RP. I czekaj± dalej.

http://nczas.com/numer-bi...e-pozdrowienie/



Obecnie, jak rozumiem, czê¶æ m³odzie¿y patriotycznej, szczególnie tej z organizacji narodowych, pozna³a przesz³o¶æ swojej orientacji na tyle, aby ca³kiem ¶wiadomie stosowaæ „rzymskie pozdrowienie”

facet za bardzo nie wie o czym pisze
Niektórzy chcieliby sadzac do wiêzieñ za machanie rêk±.

ONR-owcy i tym podobne ugrupowania pokazuj±c salut krzycza ,,czesc Wielkiej Polsce" z tego co wiem.

I za to sadzaæ do wiêzieñ?

A zreszt± choæby nie wiem co to mia³o znaczyæ, próby karania za machanie ³apami czy okrzyki, niczym nie ró¿ni± siê do sadzania za dowcipy o Stalinie w latach 50-tych.
ja jestem przeciwny wsadzaniu za machanie ³apami..

ale prawd± jest ¿e w 99% je¿eli kto¶ macha na serio (a nie po pijaku dla jaj itd) to raczej jest to klimat 88 a nie NR..




ale prawd± jest ¿e w 99% je¿eli kto¶ macha na serio (a nie po pijaku dla jaj itd) to raczej jest to klimat 88 a nie NR..


Mo¿e na pocz±tku lat 90tych tak by³o, ale teraz wszyscy co ich rêka ¶wierzbi wyszukuj± jakie¶ ONRy itd.
nie rozumiem?
¿eby by³o ¶mieszniej ! to powiem ¿e ¿yd³aki te¿ sie pozdrawia³y salutem rzymskim !
Oto fragment artyku³u traktuj±cy o tym.

Cytat - " Rzymski salut jako swoje pozdrowienie przyjêli tak¿e ¿ydowscy rewizjoni¶ci z Nowej Organizacji Syjonistycznej i jej m³odzie¿owa formacja Brith Trummpeldor potocznie zwanej Beitar, którzy umundurowani w br±zowe koszule pozdrawiali swojego przywódcê W³odzimierza ¯abotyñskiego przez uniesienie prawicy z okrzykiem „Tel Haj!”. Nie ca³y rok po wybuchu II wojny ¶wiatowej, gdzie w okupowanej przez Niemców Polsce trwa³o prze¶ladowanie i pocz±tki masowej eksterminacji Polaków i ¯ydów – w Nowym Yorku kilkadziesi±t tysiêcy syjonistów-rewizjonistów podczas pogrzebu ¯abotyñskiego z³o¿y³o ostatni salut swojemu wodzowi. Opisywany obecnie w brukowej prasie „skandal”, nawet po powierzchownym przestudiowaniu historii nie jest ¿adnym zdziczeniem obyczajów, jak to okre¶laj± us³u¿ne „autorytety moralne”. Rzymski salut, obok Szczerbca, spu¶cizny pisarskiej etc. etc., jest jednym z elementów dziedzictwa polskiego obozu narodowego, szkoda jednak, ¿e niektórzy jego dziedzice ukrywaj±c siê za polityczn±-poprawno¶ci± i nagonk± niedouczonych pismaków boj± siê to powiedzieæ wprost."

¬ród³o: http://www.myslpolska.icenter.pl/
ja mam w dupie kto jak sie pozdrawia ale w Polsce ten gest jednoznacznie kojarzy siê z hitleryzmem....za³o¿ê siê ¿e gdyby pokazaæ zdjecie hajluj±cego kolesia i zapytac czy to polski czy niemiecki patriota to 90% Polaków by nie dopuszcza³o do siebie my¶li ¿e to moze byæ kto¶ mnieni±cy siê polskim patriot±

czerwona gwiazda te¿ niektórym nie kojarzy siê z komunizmem ale np. z logo heineken'a...

jak kto¶ nie przyjmuje do wiadomo¶ci tej oczywistosci apropo "hajlowania" to jego sprawa..ale niech sie nie dziwi ¿e go inni "nie rozumiej±"
jeszcze tego by brakowalo zeby ludzie zaczeli mnie rozumiec a serio nie widze problemu zeby pewnym sprawom przywracac wlasciwe znaczenie, jesli komus na tym zalezy to czemu nie.
my¶lê ¿e po tym co siê dzia³o w Polsce w latach 39-45 w przypadku odrodzenia sie po wojnie wolnej Polski (a nie komunistycznej) to sami narodowcy by zrezygnowali z tego gestu bo przez Polaków by³by odbierany jednoznacznie negatywnie
oczywiscie ze salut odbierany jest jednoznacznie negatywnie, ale nie widze sensu rezygnowac z jakiejs tradycji i symboliki tylko dlatego ze uzywali jej wrogowie. spytaj sie przecietnego polaka jak odbiera symbol duzego czarnego krzyza na bialym plaszczu . podniesione rece i swastyki kojarza sie zle polakom bo wiekszosc nie zdaje sobie sprawy ze te symbole funkcjonowaly poza trzecia rzesza. ludzie sa wychowani na filmach o pancernych i klossie, propaganda komunistyczna polaczona z brakiem jakiejkolwiek wiedzy historycznej, przecietny polak nie rozrozni ss, gestapo, i granatowej policji, kazdy mysli ze jak niemiec mial mundur to na czapce mial trupia czache a na prawym ramieniu opaske ze swastyka. osobiscie nie wierze by sytuacja miala sie zmienic bo wygodnie miec na zawolanie takie straszaki, te wszystkie swastyki, chajlujacych gowniarzy na ogrodkach dzialkowych i dwadziescia tysiecy neonazistow trenujacych w mazurskich lasach, tym bardziej nie na reke bedzie informowanie ludzi ze hajtlowanie nie bylo monopolem nazistowskich niemiec ale o zgrozo witali sie tak polscy patrioci ktorzy chetnie do niemcow strzelali podczas okupacji. ale jak kogos to bawi i widzi w tym sens to niech wyjasnia jak bylo naprawde.
tak odno¶nie hajlowania to pode¶lij mi Koval fotki od Darka

my¶lê ¿e po tym co siê dzia³o w Polsce w latach 39-45 w przypadku odrodzenia sie po wojnie wolnej Polski (a nie komunistycznej) to sami narodowcy by zrezygnowali z tego gestu bo przez Polaków by³by odbierany jednoznacznie negatywnie

Ja my¶lê, ¿e Twoje i wielu osób my¶lenie o latach 39-45 to efekt zamierzonej propagandy i indoktrynacji po roku 45.... Nawet u¿ywanie takiego okre¶lenia jak ,,hitlerowcy'' to czyste i pewnie ¶wiadome zapo¿yczenie od sowietów.... byli Niemcy, byli nazi¶ci, byli esesmani.... Hitlerowcy to przyjechali dopiero wraz z Rudym i pancernymi....

Faktem jest, ¿e spora czê¶æ przyg³upów nie maj±ca pojêcia o tradycji narodowej u¿ywa symbolu w ¶cis³ym nawi±zaniu do symboli nazistowskich i tymi powinien siê zaj±æ psychiatra.....

S³awa!
S±d: To jest salut rzymski, a nie gest faszystowski

Góra ¶w. Anny. 2.05.2007. Za ten faszystowski gest prokuratura postawi³a cz³onkom ONR zarzuty propagowania faszyzmu. S± ich uniewinni³

S±d rejonowy w Strzelcach Opolskich umorzy³ dzi¶ postêpowanie karne przeciwko trzem cz³onkom brzeskiego stowarzyszenia Obozu Narodowo -Radykalnego, uznaj±c, ¿e gest jaki wykonywali podczas obchodów rocznicy trzeciego Powstania ¦l±skiego nie by³ faszystowskim hajlowaniem tylko rzymskim salutem.

Opinia bieg³ego: symbolika "faszystowska"

Prokuratura oskar¿y³a Krzysztofa F., Karola L. i Piotra B. cz³onków brzeskiego ONR-u o publiczne propagowanie ustroju faszystowskiego, którego mieli siê dopu¶ciæ w 2006 i 2007 roku podczas sk³adania kwiatów pod pomnikiem Powstañców ¦l±skich na Górze ¶w. Anny. Wtedy te¿ ONR-owcy wykonali faszystowski gest "hajl".

Po kilkumiesiêcznym ¶ledztwie do s±du wys³ano akt oskar¿enia wraz ze zdjêciami i filmem z uroczysto¶ci. Do akt za³±czono równie¿ opiniê bieg³ego dr Dariusza Libionki, kierownika dzia³u naukowego Pañstwowego Muzeum na Majdanku, który w 10 stronicowej opracowaniu stanowczo stwierdzi³, ¿e symbolika pozdrowienia wzniesion± praw± rêk± z d³oni± skierowan± ku ziemi jednoznacznie kojarzy siê z ruchem faszystowskim i dla spo³eczeñstwa polskiego ma wyd¼wiêk negatywny.

S±d: nawi±zanie do korzeni ³aciñskich

Mimo to s±d rejonowy w Strzelcach Opolskich umorzy³ dzi¶ postêpowanie karne przeciwko oskar¿onym wyja¶niaj±c, ¿e to co zrobili nie wyczerpuje znamion czynu zabronionego a gest, który wykonali przed pomnikiem powstañców nawi±zywa³ do korzeni ³aciñskich - Pozdrowienia przez uniesienie prawej d³oni wykonywany by³ przez faszystów. Jednak nie wolno zapominaæ o genezie tego gestu, który zrodzi³ siê w cesarstwie rzymskim i by³ to tzw. rzymski salut a delegacja ONR-u wykonuj±c go jednocze¶nie mówi³a "Chwa³a bohaterom" oddaj±c w ten sposób cze¶æ poleg³ym powstañcom a przy innych okazjach ³±cznie z wykonywanym salutem mówili "Czo³em wielkiej Polsce" - mówi³a sêdzia Ma³gorzata Marciniak i opieraj±c siê na statucie stowarzyszenia wyja¶ni³a, i¿ jego cz³onkowie d±¿± do najwy¿szych warto¶ci duchowych przez obronê polsko¶ci - Ponadto w tego typu postêpowaniach nale¿y udowodniæ, ¿e zachowanie oskar¿onych by³o umy¶lne i pope³nione z zamiarem celowego propagowania faszyzmu przekonuj±c do niego przez ukazanie zalet a przemilczenie wad. Natomiast oskar¿eni swoim zachowaniem nie dzia³ali z zamiarem bezpo¶rednim. To , ¿e ów gest wiêkszo¶ci spo³eczeñstwa kojarzy siê z faszyzmem , nie mo¿e spowodowaæ, i¿ z pola widzenia zatracimy jego genezê. Wnioski wyci±gane z zachowania oskar¿onych nie mog± ich obci±¿aæ. O winie i sprawstwie nie mog± przes±dzaæ skojarzenia innych a wszelki w±tpliwo¶ci nale¿y rozstrzygn±æ na korzy¶æ oskar¿onych - argumentowa³a sêdzia Marciniak.

Co roku jest to samo

Dzisiejszy wyrok nie jest prawomocny a prokuratura ju¿ zapowiedzia³a , ¿e z³o¿y odwo³anie. - Charakter tej uroczysto¶ci jest co roku taki sam: te same osoby wykonuj± ten sam gest i co roku t³umacz± siê podobnie. I rzeczywi¶cie wypowiadaj± te s³owa ku chwale Polski, ale nie mo¿na przecie¿ zapominaæ o kontek¶cie tego gestu. Mam opiniê bieg³ego, który wyra¼nie zaznacza, ¿e to jest gest negatywnie odbierany - wyja¶nia³ prokurator Jacek Celiñski.

¬ród³o: Gazeta Wyborcza Opole

Nawet ¿ydowska GW siê z tym pogodzi³a , ze nie tylko szwaby macha³y swoimi witkami. Dok³adnie ca³a narodowa Europa tak czyni³a w tym i Polscy narodowcy. Jak sie komu¶ nie podoba ten gest to niech go nie wykonuje !
To nie o to chodzi,¿e to siê komu¶ ¼le kojarzy-bo ma prawo siê ¼le kojarzyæ. Tylko chodzi o karanie za sam taki gest. Np na górze ¶w.Anny przy kamerach gosc zrobil salut i krzykna³ ,,s³awa wielkiej Polsce" ,,czesc poleg³ym bohaterom" i z³o¿y³ kwiaty na grobie powstanców.

I prokuratura ¶ciga go za nawo³ywanie do nienawisci rasowej(?) , nawo³ywanie do ,,totalitarnych metod nazizmu i faszyzmu" bo przeciez tak jest to w konstytucji sformu³owane. Przeciez to paranoja.

Kontekst ca³ego zdarzenia by³ jednoznaczny antyniemiecki i nie-nazistowski.
karanie za jakiekolwiek gesty (i symbole) jest komiczne i powinno byc niedopuszczalne.

karanie za jakiekolwiek gesty (i symbole) jest komiczne i powinno byc niedopuszczalne. O!

O! Po za zniewa¿aj±cymi naród i religiê. Jak choæ by plucie na god³o czy zniewa¿anie krzy¿a po przez umieszczanie na nim genitali. Do³o¿y³ bym jeszcze tutaj propagowanie bolszewizmu ale ci sie sami o¶mieszaj±.

Po za zniewa¿aj±cymi naród i religiê. ok

a co zniewaza narod i religie? czy podniesienie reki bedzie zniewazac narod czy nie? czy obrazy przedstawiajace swietych i gole aniolki zniewazaja religie? a moze drukowanie mojej walki zniewaza narod? a jesli muzyka rockowa faktycznie jest narzedziem szatana to zniewaza religie, czyz nie? adios plyty presleya
jak sie prawo zajmuje gestami symbolika i tym podobnymi pierdolami to zawsze robi sie po pierwsze blazenada po drugie zamordyzm.
chodzi o symbole chronione (flaga, god³o, hymn - Górniak mia³aby wyrok )
no ale to do tego samego sie sprowadza, np zespoly rockowe czasami przerabiaja na rockowa nute hymny swoich panstw, piesni patriotyczne , na poczatku lat 90tych slyszalem kapele ktora grala boze cos polske w rytmie rap, albo u mnie w miescie byl typ ktory na koncertach wykrzykiwal inwokacje do szybkiej agresywnej muzyki, a jakie pogo przy tym bylo to pewnie dla wielu byla by profanacja i powod do sadzenia sie zamykania ludzi nakladania grzywien itd.
koval, to nie tak. z Górniak ¿art, oczywi¶cie. Interpretacja hymnu, to jeszcze nie profanacja; inwokacja nie jest chronionym symbolem.

Chodzi o takie sprawy jak go¶æ, który gdzie¶-tam wsadza³ w psie kupy ma³e flagi bia³o czerwone.

koval, to nie tak. Koval dobrze wie o co chodzi , ino lubi siê po przekomarzaæ.
Jak dla mnie nie powinno byæ karalne ¿adne manifestowanie ani profanowanie jakichkolwiek symboli.
Prywatnie da³bym w mordê kolesiowi, który wsadza narodowy sztandar w psie ³ajno, ale pañstwo nie powinno o tym decydowaæ.
Zawsze ale to zawsze prowadzi to do sytuacji, ¿e wolno my¶leæ i wyra¿aæ tylko to, co w³adza uwa¿a za s³uszne. Cenzura precz!
akurat ci z góry ¶w. anny ubrani w uniformy ONR i dodaj±cy do salutu "chwa³a wielkiej Polsce" nijak nie mogli byæ skojarzeni z nazistami, ale ma³olat który zas³ania ry³o szalikiem i robi powazn± minê i wyci±ga rêke do góry jak najbardziej siê ludziom kojarzy z hitlerowcem

oczywiscie w 100% zgadzam sie z tym i¿ Pañstwo karz±c za takie co¶ robi z siebie B£AZNA a sêdzia który wydaje taki wyrok siê o¶miesza....

tak samo pañstwo karz±ce ludzi za jazdê po piwe na rowerze tO B£AZENADA i za to nienawidze psów!

kto¶ powy¿ej zarzuca mi u¿ywanie okre¶lenia "hitlerowcy"....nie widzê nic zdro¿engo by tak nazywaæ jego zwolenników.....na tej samej zasadzie piszemy "marksi¶ci" o uczniach marksa

kto¶ powy¿ej zarzuca mi u¿ywanie okre¶lenia "hitlerowcy"....nie widzê nic zdro¿engo by tak nazywaæ jego zwolenników.....na tej samej zasadzie piszemy "marksi¶ci" o uczniach marksa

Ten kto¶ nie zarzuca Ci u¿ywania, a jedynie zwraca uwagê, ¿e to okre¶lenie przysz³o d³ugo po ¶mierci rzeczonego Hitlera.... i jest ¶wiadomie przez propagandê komunistyczn± nam wpojone, aby odró¿niæ hitlerowców i.... dobrych Niemców, czyli enerdowców.... bo jak pamiêtam z lekcji historii to ca³e enerde to byli w czasie wojny antyfaszy¶ci
T³umaczenie hajlowania, ¿e to saluto romano przypomina mi na dyskusjê na temat s³owiañskiego lub germañskiego krzy¿a s³oñca lub odwo³ywanie siê do symboliki hinduskiej je¿eli chodzi o swastykê. Dla mnie machanie ³ap± np. nad grobami ¿o³nierzy poleg³ych w walkach z Niemcami jest ¿a³osne i skurwysyñskie. I co z tego, ¿e to przed wojn± wszyscy nacjonali¶ci to robili? Czasy siê zmieni³y i jednak w pamiêci ludzkiej pozosta³o inne znaczenie tego gestu ni¿ jedno¶æ kultury zachodniej.
to poka¿cie tych ludzi

siê ludziom kojarzy

w pamiêci ludzkiej

tak jest najlatwiej wszystko tlumaczyc. tylko co z ludzmi dla ktorych ziemia jest p³aska, a zasilki ponizej 2000zl to burzujski faszyzm.

w tym temacie w 100% zgadzam sie z kovalem i Corvem.
jesli komus sie chce tlumaczyc, ze nie jest wielbladem, a wiadome gesty nie sa tak naprawde wiadomymi gestami to jego sprawa.

ps.
To czego potrzebuj±, to dobre lanie.
(gospodyni domowa z Bournemouth, 1970)

Te¿ siê zgadzam z Kovalem, ale i tak uwa¿am, ¿e je¿eli np. jest sk³adanie kwiatów pod pomnikiem Powstania Warszawskiego na pierwszego sierpnia, przybyli ostatni ¿yj±cy uczestnicy tego wydarzenia, to salut rzymski nie by³by mile widziany i to te¿ trzeba by uszanowaæ.

Poza tym tak z czystej ciekawo¶ci, czy zwyczaj salutowania w ten konkretny sposób w ¶rodowiskach narodowych by³ utrzymywany podczas walk z niemieckim okupantem?
no ale ciagle idiotyzmem jest wpychanie sie "prawa" w kwestie dobrego smaku, bo tylko tak mozna oceniac fakt podnoszenia reki "niepoalkoholu".

co do drugiej kwestii, rowniez jestem ciekaw jak to wtenczas wygladalo.

no ale ciagle idiotyzmem jest wpychanie sie "prawa" w kwestie dobrego smaku, bo tylko tak mozna oceniac fakt podnoszenia reki "niepoalkoholu".

Oczywi¶cie, z tym ¿e jak mówiê, o ile prawem nie mo¿na dyktowaæ granic w tej, jak i innych jej pokrewnych materii, to jestem pewien, ¿e niektórzy by umiaru nie znali. No ale to ich problem.

co do drugiej kwestii, rowniez jestem ciekaw jak to wtenczas wygladalo. Tego nie wiem, ale na pogrzebie Romana Dmowskiego(1939) widaæ las podniesionych r±k. http://www.onrpodhale.for...-1939r,133.html

[ Dodano: 06-07-2008, 20:35 ]
W W³oszech premier (Berlusconi) móg³ powiedzieæ,¿e Mussolini to m±¿ stau , a faszyzm mia³ plusy i minusy. Fini minister od czegos tam z Alleanza NaZIOANALE pokazywa³ rzymski salut , przywódca kolejnej partii rz±dz±cej Lega Nord mówi ¿e trzeba topiæ stataki z nielegalnymi imigranatami. Z list Berlusconiego startowali ludzie partyjek bêd±cych odpowiedniakmi NOP,ONR itp

I co - nico. W³ochy maj± siê dobrze , jakos nie ma histerii.
mysle, ze glowny problem polega na tym, ze postacie typu Mussolini, Hitler itp. sa dzisiaj strasznie zmitologizowane. samo neutralne wspomnienie o nich jest traktowane jako wybielanie ich dzia³alno¶ci, ale no kurwa. [gdzie¶ o tym czyta³em] Polscy narodowcy byli zawiedzeni Mussolinim jako, ¿e on ruch faszystowski wywodzi³ z lewicy, Hitler za¶ by³ traktowany jako normalny polityk swojej epoki [radykalny bo radykalny, ale nie przedstawiano go jako diab³a].

ciekawe ile lat musi uplynac, aby bez emocji dalo sie oceniac ta wlasnie historie,,

PS:

Nie nawidzê niemców za bomby na Warszawê NIe nawidzê niemców za spalone wsie Nie nawidzê niemców za miliony trupów NIe nawidzê niemców NIE
nikt nie mowil, ze ja mam byc wolny od tych przesadow

Prywatnie da³bym w mordê kolesiowi, który wsadza narodowy sztandar w psie ³ajno, ale pañstwo nie powinno o tym decydowaæ.
Powiedzmy, ¿e czujê siê przekonany


Prywatnie da³bym w mordê kolesiowi, który wsadza narodowy sztandar w psie ³ajno, ale pañstwo nie powinno o tym decydowaæ.
A co by¶ zrobi³ jak kole¶ by by³ dwa razy wiêkszy lub takich kolesi by by³o kilku ? Symbole narodowe dla tego s± chronione przez pañstwo ¿e wyra¿aj± warto¶ci ogólne danego narodu i jako w³asno¶æ ca³ego narodu musz± byæ chronione przez pañstwo. Raz ci sie uda komu¶ daæ za to w ryja kiedy indziej sam wy³apiesz. Nie têdy droga !

Nie têdy droga !
A którêdy?

A którêdy? Têdy panie na dó³ a potem pod górkê

tak samo pañstwo karz±ce ludzi za jazdê po piwe na rowerze tO B£AZENADA i za to nienawidze psów! hehhe mi ostatnio kopara opadla jak na pgr24 jakis policjant powiedzial ze od poczatku roku pijani rowerzysci spowodowali 50 wypadkow smiertelnych
(oczywiscie nie powiedzial gdzie i kiedy pijany rowerzysta kogos zabil)

Cytat:
tak samo pañstwo karz±ce ludzi za jazdê po piwe na rowerze tO B£AZENADA i za to nienawidze psów!

Mamy takiego gostka niedopracowanego - krzywo chodzi, gada niewyra¼nie, brudny, bez kasy itp. S³owem zawsze wygl±da jak pijany - ale zawsze spokojny Niedawno stra¿ miejska wlepi³a mu mandat 300 za picie piwa pod sklepem, mimo ¿e s±siedzi stali za nim murem. To s± dopiero leniwe chuje.


A jaki naród, i jak± religiê? Ten który stworzy³ dane pañstwo i religiê któr± wyznaje wiêkszo¶æ owego narodu. Nie poczuwasz sie do przynale¿no¶ci narodowej ?

Nie poczuwam siê za to do przynale¿no¶ci religijnej - i z tego punktu widzenia nie widzê zasady która uzasadnia³aby karanie za jak±¶ mitologiczn± "obrazê". To chyba nie znaczy i¿ dopuszczasz l¿enie ludzi i tego w co wierz±. Dodam tylko ¿e na religii chrze¶cijañskiej wzrós³ nasz naród i kultura oraz obyczaje. Samo to i¿ jest to kawa³ naszej historii wymaga ochrony, bo katolicyzm tkwi³ poprzez d³ugie wieki w duchu narodowym Polaków. Sam liczê na renesans tego katolickiego ducha w narodzie , choæ wiem ¿e zbawieñ grupowych nie ma i lewactwo razem z ateizmem jest w natarciu

jest sk³adanie kwiatów pod pomnikiem Powstania Warszawskiego na pierwszego sierpnia, przybyli ostatni ¿yj±cy uczestnicy tego wydarzenia, to salut rzymski nie by³by mile widziany i to te¿ trzeba by uszanowaæ.

o ile mi wiadomo na Górze Sw Anny nie by³o nazistów, wiêc nie rozumiem dlaczego w tym akurat miejscu ten gest mia³by byæ nie na miejscu

wg mnie ten gest spe³nia w¶ród ONR-owców tak± sam± rolê jak w¶ród panków, tzn ma wzbudzaæ kontrowersje, to ¿e wywodzi siê z tradycji ND nie ma tu wiekszego znaczenia, dziêki takim sprawom g³o¶no o tych kanapowych organizacjach i wielk± krzywdê by im wyrz±dzono gdyby prasa przesta³a rozpisywac siê o ich rzymskich salutach

To chyba nie znaczy i¿ dopuszczasz l¿enie ludzi i tego w co wierz±. Oczywi¶cie ¿e nie.Natomiast dopuszczam mo¿liwo¶æ wyg³aszania w³asnego zdania które mo¿e kolidowaæ, i to ostro, z ogólnie przyjêtym w¶ród wyznawców szacunkiem dla religii.
Vide: zespo³y satanistyczne, które otwarcie g³osz± nienawi¶æ wobec chrze¶cijañstwa itp.


o ile mi wiadomo na Górze Sw Anny nie by³o nazistów, wiêc nie rozumiem dlaczego w tym akurat miejscu ten gest mia³by byæ nie na miejscu


Nie wspomina³em nic o tym zdarzeniu...

No i ponawiam pytanie, bo nawet trochê szuka³em i nie znalaz³em - czy ¶rodowiska narodowe kontynuowa³y tradycjê takiego pozdrowienia po roku 1939?

Vide: zespo³y satanistyczne, które otwarcie g³osz± nienawi¶æ wobec chrze¶cijañstwa itp. One nie tylko g³osz± nienawi¶æ ale le¿± i obra¿aj± ludzi wierz±cych jak i to w co wierz±. Ale to przecie¿ chrze¶cijanie s± obra¿ani , a dzi¶ jest to cool. Gdyby satani¶ci zacieli obra¿aæ ¿yd³aków czy islamistów zaraz by siê podnios³y g³osy i antysemityzmie a w wypadku islamistów posypa³y by sie gro¼by które mogly by sie zrealizowaæ w realu. Dla tego zjeby wszelkiej ma¶ci napierdalaj± na chrze¶cijañstwo bo wiedza ¿e nic im za to nie grozi. Ca³y wspo³czesny front startuje w jednym szeregu przeciw wierze chrze¶cijañskiej który tworz± satani¶ci , ¿yd³aki , peda³y , atei¶ci , komuni¶ci i inni popierdoleñcy. Dziêki obojêtno¶ci ludzi takich jak Ty nisz± nie tylko wiarê , ale nasza historiê jak i cywilizacje , która wyros³a na bazie chrze¶cijañstwa. Je¶li nawet nie wierzysz to nie powód by tolerowaæ obra¿anie i l¿enie tego co stanowi³o istotê narodu polskiego przez wiele pokoleñ. Przyzwoito¶æ tego wymaga jak i szacunek dla ludzi którzy oddali ¿ycie z okrzykiem ZA BOGA I OJCZYZNE !

G³ówny rabin Jerozolimy przeciw Krzy¿om

Podczas wizyty austriackich biskupów w Jerozolimie, którzy zamierzali odwiedziæ tzw. ¦cianê P³aczu - pozosta³o¶æ po ¦wi±tyni Jerozolimskiej - g³ówny rabin Shmuel Rabinovitch nie zezwoli³ arcybiskupowi Wiednia, kardyna³owi Christoph Schönborn i delegacji 20 osób towarzysz±cych wej¶cia na teren bez uprzedniego zas³oniêcia noszonych przez nich krzy¿y.

Rabin Rabinovitch nie zgodzi³ siê równie¿ na spotkanie z delegacj±. "Krzy¿e s± symbolami, które rani± nasze ¿ydowskie uczucia" - powiedzia³ rabin Rabinivitch w wywiadzie dla agencji Cybercast News Service i doda³, ¿e wiêkszo¶ci chrze¶cijan przychodz±cych pod ¦cianê P³aczu nawet nie trzeba przypominaæ, by nie nosili krzy¿y, a ci którzy je maj±, zawsze prosi siê o ich zas³oniêcie.

Uczestnicy delegacji austriackiej, którzy przybyli do Jerozolimy na konferencjê, nie zdecydowali siê na zas³oniêcie krzy¿y i zrezygnowali z odwiedzenia ¦ciany Placzu. Rabin Rabinovitch by³ "zasmucony" t± decyzj± uwa¿aj±c, ¿e powinni "po prostu zakryæ krzy¿e".

"Obowi±zuje tu okre¶lony sposób zachowania siê" - wyja¶nia Rabinovitch - "Tak jak zdejmuje siê buty przed wej¶ciem do meczetu, tak go¶cie s± proszeni o nie ukazywania krzy¿y". Zakrywanie krzy¿y rabin Rabinovitch okre¶li³ jako "respektowanie innych wizytuj±cych ¦cianê P³aczu". Doda³ te¿, ¿e taki sam brak szacunku mia³by miejsce gdyby ¯yd w modlitwnym ta³esie wszed³ do ko¶cio³a.

Jak twierdzi Rabinovitch, zakaz ukazywania krzy¿y nie jest prawem pisanym, lecz on jako g³ówny rabin ¦ciany Placzu sam "okre¶la protokó³" zachowania siê w tym miejscu.

Kardyna³ Christoph Schönborn,O.P., powiedzia³, ¿e nie czuje siê rozczarowany, poniewa¿ delegacja zobaczy³a ¦cianê Placzu, choæ jedynie z tarasu. Zdecydowa³ siê on nie podchodziæ pod ¦cianê "z uwagi na religijn± wra¿liwo¶æ ¯ydów".

bibula.com

¿yd³aki umiej± dbaæ o swoje , tylko niektorzy "Polacy" sraj± we w³asne gniazdo, pierdol±c co¶ o tolerancji prawu do wyra¿ania siebie i takich idiotyzmach. Oczywi¶cie wszyscy maja do tego prawo prócz obra¿anych chrze¶cijan.

Ca³y wspo³czesny front startuje w jednym szeregu przeciw wierze chrze¶cijañskiej który tworz± satani¶ci , ¿yd³aki , peda³y , atei¶ci , komuni¶ci i inni popierdoleñcy

mysle, ze ten przypadek sie nadaje do leczenia, a chrzescijanizm bardziej od kapel metalowych ktore slucha garstka nastolatkow zabija niski poziom wyksztalcenia ksiezy, chec zrobienia przez czesc kleru kariery za wszelka cene, czy wreszic afery podobne do tej w ktora glowna role zagra³ arcb. Paetz jego zdaje sie nie ukarano poza znalezien posady w watykanie, a mial tyle boga w sercu, ze chcial sie nim dzielic w niedozwolony sposob

lewactwo razem z ateizmem jest w natarciu
A kto tu nadu¿ywa s³owa "solidaryzm"...

Dziêki obojêtno¶ci ludzi takich jak Ty nisz± nie tylko wiarê , ale nasza historiê jak i cywilizacje , która wyros³a na bazie chrze¶cijañstwa. Nawet je¶li jeszcze wiara (bardziej - Ko¶ció³) odgrywa jak±¶ rolê w dziejach Polski, o tyle w moim ¿yciu osobistym - ¿adnej. I to jest g³ówny powód tej obojêtno¶ci.
Je¶li tak bardzo le¿y Ci na sercu obrona wiary - to jej broñ: ja mam to w dupie. Ona jest moja tylko w niewielkim stopniu i wcale nie uwa¿am, ¿e w dzisiejszych czasach jest fundamentem polsko¶ci i cywilizacji w³a¶nie dlatego, ¿e ja jako jednostka doskonale sobie radzê bez niej.

[quote="sztwiara"][quote="Riposter"][b]lewactwo[/b] razem z ateizmem jest w natarciu[/quote]
A kto tu nadu¿ywa s³owa "solidaryzm"... :scrath:[/quote]

pomimo pewnych podobieñstw nie stawia³bym tych dwóch pojêæ na jednej szali...
"solidaryzm" owszem jest zaprzczeniem "prawa d¿ungli" i zazwyczaj akceptowany przez wiêkszo¶æ wspó³czesnych narodów, za¶ "lewactwo" to rewolucja w moralno¶ci, niekoniecznie zwi±zana z socjalistyczn± gospodark±, choc zazwyczaj takie has³a id± w parze

"solidaryzm" to co¶ naturalnego i po¿±danego....oczywi¶cie jezeli kto¶ w imiê tego "solidaryzmu" nie zacznie traktow±c ludzi jak stada baranów którymi trzeba kierowaæ bo "barany s± za g³upie na samodzielne myslenie"


Mamy takiego gostka niedopracowanego - krzywo chodzi, gada niewyra¼nie, brudny, bez kasy itp. S³owem zawsze wygl±da jak pijany - ale zawsze spokojny Niedawno stra¿ miejska wlepi³a mu mandat 300 za picie piwa pod sklepem, mimo ¿e s±siedzi stali za nim murem. To s± dopiero leniwe chuje.


Przecie¿ za spo¿ywanie jest stówka. SM = klasa sama w sobie

ka¿dy widzi ze ganianie rowerzystów to idiotyzm..pijanych pieszych ginie znacznie wiêcej ni¿ rowerzystów a jako¶ nie s³ychaæ by za chodznie po paru piwach po chodniku kogo¶ ukarano..w cywilizowanych krajach pijani rowerzy¶ci nie odsiaduj± bezwzglêdnych kar wiêzienia, a w Polsce czêsto policja podkrêca sobei statystyki ³apaniem ludzi po paru browarach, nawet za komuny takich debilizmów nie by³o

i tylko nie piszcie ¿e jak pijany rowerzysta jedzie droga i jak go bêde mija³ a on siê "majtnie" to wjadê na drugi pas i zabijê kobietê w ci±¿y
bo na tej samej zasadzie trzeba karaæ wszystkei bachory biegaj±ce z pi³kami przy drodze

ps. hellfuel nie bierz za bardzo d do siebie mojej uwagi
Spoko R27, jakbym mia³ braæ do siebie wszystko co s³yszê w robocie i czytam w necie to bym ochuja³
Kiedy¶ ju¿ by³ dyskusja o pijanych rowerzystach wiêc nie ma co rozkrêcaæ tematu, wspomnia³e¶ o pieszych - s± te¿ odpowiednie przepisy by takiemu delikwentowi zapewniæ kwita b±d¼ wniocha do s±du (wtargniêcie na jezdniê, przekroczenie w miejscu niedozwolonym itp) tylko ma³o kiedy siê to praktykuje.
co innego mandat a co innego wsadzanie po pud³a, w normalnym kraju za ajzdê po pijaku drog± ekspresow± dosta³bym mandat...w polsce po wypiciu 3 piw i je¼dzie po chodniku z automatu dostaje zawiasy i wpis do rejestru karanych co w mym przypadku jest równoznaczne ze zwolnieniem dyscyplinarnym z pracy i przez okres zaiasów plus 6 m-cy nie mam sznas na normaln± robotê bo jestem w tym zasranym rejestrze

Czy dopuszczasz my¶l, ¿e mo¿na byæ sprawc± wypadku i jednocze¶nie w nim zgin±æ czy te¿ przerasta to Twoj± wyobra¼niê? oczywiscie ze dopuszczm tyle ze to juz jest sprawa miedzy pijanym rowerzystom a Panem Bogiem(i policja nic do tego nie ma)
Od hailowania doszli¶my do pijanych rowerzystów, to chyba mo¿liwe tylko na tym forum
[quote="agnosticfront"][quote]Czy dopuszczasz my¶l, ¿e mo¿na byæ sprawc± wypadku i jednocze¶nie w nim zgin±æ czy te¿ przerasta to Twoj± wyobra¼niê? 8-)[/quote]oczywiscie ze dopuszczm tyle ze to juz jest sprawa miedzy pijanym rowerzystom a Panem Bogiem(i policja nic do tego nie ma)[/quote]

Policja ma do tego tyle, ¿e wykonuje czynno¶ci na miejscu wypadku by ustaliæ, czy sprawc± by³ pan rowerzysta, którego g³owê zaleziono wci¶niêt± pomiêdzy bli¼niaki przyczepy ci±gniêtej przez ciê¿arówkê czy te¿ mo¿e pan kierowca tira - mo¿e rowerzy¶cie to ju¿ nie robi ale dla wspomnianego pana kierowcy ma to pewne znaczenie gdy¿ jak zapewne wiesz - spowodowania wypadku komunikacyjnego jest w ¶wietle kodeksu karnego przestêpstwem.
Klikn±³em sobie kurwa ignoruj zamiast cytuj przy 1410 i jak to cofn±æ?
Daj "Ignoruj" na kimkolwiek. Bêdziesz tam mia³ odsy³acz do listy ignorowanych, sk±d mo¿esz ich pousuwaæ.
O kurwa! Dzia³a!

Thx,Obywatel.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szamanka888.keep.pl
  •  

    Powered by WordPress dla [WIEÅ»A WIDOKOWA JAGODA]. • Design by Free WordPress Themes.