Granice sztuki

WIEŻA WIDOKOWA JAGODA

Granice sztuki

Artyzmem okre¶lamy piêkno dzie³a sztuki, jest umiejêtno¶ci± tworzenia rzeczy piêknych, w sposób kreatywny, odpowiedni dla danego artysty. Przez wieki sztuka ewoluowa³a, przechodzi³a przemiany. Dawniej sztuka mia³a za zadanie okre¶lac róznice miedzy dobrem i z³em, pouczaæ, porusza³a codzienne problemy. W dzisiejszych czasach rola sztuki nie jest juz tak oczywista. Sztuka wspó³czesna ma za zadanie zaskakiwaæ odbiorcê, byæ oryginalna a czêsto nawet kontrowersyjna, musi prowokowaæ. A gdzie w tym wszytskim znajduje siê artyzm? Jak daleko mo¿e posun±æ siê artysta?
Przyk³adem prowokacji artystycznej mo¿e byæ praca kostarykañskiego artysty Guillermo Habacuca Vargasa, ukazal w niej cierpienia umierajacego z glodu psa, ktorego przywiazal do sciany. To kontrowersyjne widowisko zostalo opisane na wielu stronach internetowych oraz w gazetach i wywolalo wsrod ludzi ogromne emocje. Wiarygodnosc owej pracy nie zostala potwierdzona, lecz artysta w pewnym stopniu uzyskal to, o co zabiegal. Swiat byl oburzony okrucienstwem autora i staral sie zrozumiec powody, dla ktorych wystawil swoje dzielo. Chodzilo o skontrastowanie setek tysiêcy podpisów pod petycj± w sprawie zag³odzonego psa i bierno¶ci wobec milionów g³odzonych na ¶wiecie ludzi. Jakim jestesmy spoleczenstwem, skoro sprawa zaglodzonego psa ma dla nas wieksze znaczenie od umierajacych w krajach trzeciego swiata lub aborcji? Moze tak naprawde potrzebujemy tego typu artystycznych przezyc, aby zrozumiec, jak bardzo na co dzien jestesmy obojetni wobec ludzkiego cierpienia, a przeciez moze pewnego dnia dotknac ono rowniez nas.
Artysta jest swoistego rodzaju buntownikiem, chcacym przeciwstawic sie calemu zlu swiata, ukazujac swoje dziela. Niestety biorac pod uwage jak malo rzeczy dzisiaj zwraca nasza uwage, musi sie on uciekac do roznego rodzaju awangardowych, niecodziennych i kontrowersyjnych srodkow. Powinien jednakze wyznaczyc sobie pewne granice. Sztuka nie moze obrazac, gdyz nie zostanie w pelni zrozumiana. To, co dla jednych moze wydawac sie interesujace, wcale nie musi byc takie same dla drugiego czlowieka. Wszystko zalezy od naszego swiatopogladu, tradycji, wychowania oraz wyznania. Ale jak z zimna krwia odniesc sie do sztuki, ktora uderza w wartosci wazne dla nas? Moze lepiej postawic na oryginalny przekaz, a nie wulgarna tresc? Dawniej, w starozytnosci, sztuka byla tylko sztuka. Ukazaniem piekna, klasycznych motywow. Dzisiaj doszukujemy sie i potrzebujemy w niej czegos wiecej. Moze to nasz sposob zycia w ciaglym biegu zmusza nas do takiej odskoczni w postaci podziwiania sztuki, ktora bedzie nam pomagala w rozroznianiu dobra i zla, postrzeganiu swiata.
Kolejnym przyk³adem kiedy sztuka niemal¿e przekracza bardzo cienk± granicê tolerancji, jest obraz artystki Doroty Nieznalskiej, która przedstawi³a meskie genitalnia na krzy¿u. To równie¿ wzbudzilo bardzo wiele kontrowersji, zw³aszcza wsrod ¶rodowisk konserwatywnych. Pomimo wolno¶ci sumienia, wyrazania wlasnych pogladow oraz tworczosci artystycznej zagwarantowanych w konstytucji, kazdy z nas pownien miec wlasna wenwtrznosc moralnosc, ktora bedzie mu nakazywala powstrzymywac sie od tego rodzaju ¶rodków wyrazu.
A co z przekazem ? Czy jakiekolwiek zahamowania nie przeszkodz± w wys³aniu do odbiorcy niektórych tre¶ci? Artysta by byæ wielkim, nie musi byæ szczerym. Emocje, którymi emanuje mog± byæ wyuczone, zapo¿yczone, podchwycone, podejrzane i pos³yszane. Mog± te¿ byæ wyimaginowane. Sztuk± jest, aby do tych (czêsto fa³szywych) emocji odbiorcê skutecznie przekonaæ. W tym sensie miar± sztuki jest jej skuteczno¶æ, nie szczero¶æ, choæ szczero¶æ mo¿e skuteczno¶æ u³atwiaæ.
w jaki sposób wyznaczyæ granice w sztuce? Zapewne odpowied¼ na to pytanie nie jest ³atwa i uzale¿niona jest od ¶wiatopogl±du ka¿dego artysty - sposobu patrzenia na ¶wiat i jego oceniania oraz od tradycji, obyczajów i wiary.
Jestem sk³onny powiedzieæ, ze owa granica nie mo¿e zostaæ sztucznie ustalona, ka¿dy twórca sam powinien j± wyczuæ i odnale¼æ.


kazdy moze przywiazac psa do sciany albo powiesic chuja na krzyzu, ale zeby zaraz miala to byc sztuka? co najwyzej sztuka dla naiwnych. co chcial wyrazic przez swoje prowokacje artystyczne austriacki malarz? jak mnie wkurwiaja te wszystkie symboliki, instalacje, prowokacje sracje.....

co chcial wyrazic przez swoje prowokacje artystyczne austriacki malarz

ten najs³ynniejszy nie prowokowa³..ca³kiem udane widoczki akwarelowe tworzy³

to na poczatku, ale w puzniejszych latach wziol sie za performance i happeningi


Do¶æ prowokacyjne zreszt±.
Tu jest ciê¿ka sprawa, by³em ostatnio na wystawie pewnego znajomego artychy, który zaproponowa³ obraz ¶wiêtej figurki za przeproszeniem osranej przez go³êbia.Nie mam ¿adnych zastrze¿eñ, gdy¿ praca wpisa³a siê w kontekst wystawy i w zestawieniu z reszt± prac stanowi³a raczej wyraz ubolewania nad upadkiem warto¶ci-tak to odebra³em i moje odczucia potwierdzi³a gadka z autorem.Oczywi¶cie z pobie¿nego punktu widzenia to po prostu osrana figurka.Tutaj granice siê zacieraj± Ale jednak Chrystus z szalikiem "Polska" to przegiêcie za które go¶æ powinien bekn±æ.Có¿, my¶lê, ¿e to zale¿y od poczucia taktu i stosowno¶ci, ta zale¿y chyba od ogó³u elity artychów i ludzi kultury a ci szeroko przyzwalaj± na takie wyskoki.
Jest te¿ druga strona barykady, inny mój znajomy gdy malowa³ drewniany krzy¿, jako wierz±cy w³o¿y³ w to du¿o serca i malarskiego gestu, traktuj±c motyw jak najbardziej z szacunkiem.Ale ten wyskok to ledwie kropla w morzu.

Chrystus z szalikiem "Polska"

moze odwo³anie do mesjanizmu?



Wys³any: Dzisiaj 16:56
debdebson napisa³/a:
Chrystus z szalikiem "Polska"

moze odwo³anie do mesjanizmu?

mo¿e i tak, ale do¶æ szyderczy postmodernistyczny lewacki wyd¼wiêk jest oczywisty.
Ró¿nica jest taka, ¿e szydera z duchowo¶ci to zag³uszanie pustki w³asnego ducha, a "peryferie" Stañczaka to raczej podró¿ wg³±b ducha.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szamanka888.keep.pl
  •  

    Powered by WordPress dla [WIEÅ»A WIDOKOWA JAGODA]. • Design by Free WordPress Themes.