UK DECAY

WIEŻA WIDOKOWA JAGODA



UK Decay to bez dwóch zdañ jeden z najwa¿niejszych zespo³ó³w w historii muzyki gotyckiej i punk. Kapela, która obok Siouxsie & The Banshees, The Dark, Adam And The Ants czy Warsaw wytacza³a nowe, mroczne ¶cie¿ki na brytyjskiej scenie punkowej koñca lat 70-tych, nawet przed takimi pó¿niejszymi klasykami jak Sex Gang Children, Southern Death Cult, ruchem zwi±zanym z Batcave czy deathrockowcami z USA. By³ to wybitny, absolutnie prekursorski zespó³ i choæ dzia³a³ raptem kilka lat pozostawiaj±c po sobie tylko jeden album, 2 ep-ki i kilka singli, to jego znaczenie dla rozwoju pó¿niejszej sceny w Anglii i na ¶wiecie trudno przeceniæ. Kapela powsta³a pod koniec 1978 roku w Luton, w Anglii. Do¶æ szybko sta³a siê znana na prze¿ywaj±cej ju¿ wtedy powa¿ny zastój i kryzys londyñskiej scenie punk. W 1979 roku zespó³ wydaje swój pierwszy singel (jako split z grup± Pneumonia) a wkrótce potem, w tym samym roku, 4 - utworow± ep-kê znan± jako The Black 45 e.p.




O ile pierwsze z tych wydawnictw ¶mia³o mo¿na okre¶liæ jeszcze jako stricte punkowe, o tyle druga z p³ytek prezentuje ju¿ nieco odmienn± od typowego punka muzykê. Wiêcej tam ciemnych barw i posêpno¶ci, muzyka brzmi du¿o bardziej dojrzale i oryginalnie. Ostrym przesterowanym gitarom wtóruje zawodz±cy, jadowity wokal Abbo (notabene chwilami do z³udzenia przypominaj±cy Petera Murphy'ego z BAUHAUS) i po³amana, momentami rytualno transowa praca sekcji rytmicznej. Ca³o¶æ uzupe³nia ok³adka z odpowiednio;gotyckimzdjêciem kapeli i mroczne, pesymistyczne teksty. Jak na tamte czasy by³o to z pewno¶ci± co¶ wyj±tkowego i choæ w sumie rok wcze¶niej Siouxie & The Banshees zaprezentowali na The Scream podobn± muzykê, to jednak u UK Decay nabra³o to du¿o bardziej konkretnego i zdecydowanego wyrazu. Pod koniec 1979 roku zespó³ wydaje jeszcze singla For My Country / Unwind, muzycznie utrzymanego w podobnym klimacie.



W kwietniu 1980 roku UK Decay nagrywaj± 4 utwory dla Johna Peela podczas jednej z jego s³ynnych sesji. Zespó³ du¿o koncertuje w Anglii, staj±c siê filarem tworz±cej siê post punkowej sceny gotyckiej i jednym z jej mentorów. Oprócz tego wci±¿ du¿± popularno¶ci± ciesz± siê na ortodoksyjnej scenie punk, bardzo blisko wspó³pracuj±c zreszt± z za³og± z Crass. W rok pó¿niej grupa wydaje, poprzedzonego dwoma singlami i kolejn± sesj± dla Peela, swój jedyny d³ugograj±cy album For Madmen Only.



Ciê¿ko s³owami opisaæ co siê dzieje na tej p³ycie. Z pewno¶cia jest to jeden z najwa¿niejszych i najwybitniejszych kr±¿ków ³w w historii gotyku, post punka czy w ogóle "mrocznej" muzyki niezale¿nej. Muzyka UK Decay, choæ na poprzednich wydawnictwach znakomita i nieprzeciêtna, dopiero tutaj zabrzmia³a w pe³nej swej krasie i majestacie. Od pierwszych z³owieszczych d¿wiêków otwieraj±cego p³ytê Duel a¿ po rozwalaj±ce mózg szaleñstwo zamykaj±cego kr±¿ek utworu tytu³owego, mamy do czynienia z pe³nym energii post punkowym gotykiem najwy¿szej próby. Ostre, ¿ylaste brzmienie zostaÂo zachowane, jednak od strony produkcyjnej p³yta zosta³a wzbogacona o sporo ciekawych i charakterystycznych dla nagrañ z tamtego okresu patentów (m.in.szybuj±cy flanger, du¿o pog³osów etc.). Kawa³ki s± w zasadzie krótkie, jednak tyle siê w ka¿dym z nich dzieje, ¿e chwilami ciê¿ko z³apaæoddech.
Muzyka zawarta na tym kr±¿ku to idealna mikstura punkowej w¶ciek³¶ci i szaleñstwa z gotyck± posêpno¶ci± i mroczn± dekadenck±atmosfer± charakterystyczn± dla ówczesnej sceny londyñskiej. Reasumuj±c te wszystkie egzaltacje; ta p³yta to gotycko-punkowa biblia, której nieznajomo¶æ powinna byæ karana co najmniej tygodniem w karcerze przy d¿wiêkach polskiego hip-hopu, a;Last In The House Of Flames; to moim zdaniem jeden z gotycko-punkowych numerów wszechczasów.
Po wydaniu p³yty zespó³ rusza w trasê koncertow± docieraj±c równie¿ za Atlantyk, do Los Angeles, gdzie akurat trwa deathrockowy boom a kapele typu 45 Grave, Kommunity FK czy Christian Death zyskuj±æ coraz szersz± audiencjê.Po powrocie do Anglii zespó³ wchodzi do studia i w 1982 roku wydaje swoj± ostatni± p³ytê, e.p.;Rising From The Dread nagran± dla wytwórni Crass - Corpus Christi.



Trzeba przyznaæ, ¿e jest to po¿egnanie w wielkim stylu. Cztery utwory zawarte na tym kr±¿ku w niczym nie ustêpuj± materia³owi z wcze¶niejszego LP, ten sam mroczny, chorobliwy klimat i ta sama punkowa w¶ciek³o¶æ. Zamykaj±cy p³ytê utwór o proroczym tytule Testament stanie siê po latach swego rodzaju wizytówk± zespo³u, umieszczan± na przeró¿nych gotyckich kompilacjach.
W grudniu 1983 roku UK DECAY graj± ostatnie, spektakularne koncerty w Anglii i to ju¿ jest niestety definitywny koniec zespo³u. Na os³odê wiernym fanom w 1983 roku wychodzi koncertowa kaseta A Night For Celebration; bêd±ca zapisem po¿egnalnego koncertu grupy z Hammersmith Odeon z 30 grudnia 1982 r. Po rozpadzie UK DECAY jego byli cz³onkowie za³o¿yli, wraz z ex-cz³onkami Ritual, dwie ¶wietne formacje zwi±zane ze scen± gotyck± Furyo oraz In Excelsis, ale to ju¿ zupe³nie osobna historia. Po UK DECAY pozosta³o do dzisiaj du¿o wspania³ej muzyki i przede wszystkim legenda zespo³u, który staa³ siê pomostem pomidzy scen± punk i goth, inspiruj±c wielu pó¿niejszych artystów. Kapela ta do dzisiaj mo¿e stanowiæ lekcjê i przyk³ad dla coraz m³odszych pokoleñ s³uchaczy, nie zdaj±cych sobie czêsto sprawy gdzie siê narodzi³ fenomenn gotyku i jakie s± jego korzenie.



Obrazek

. Z pewno¶cia jest to jeden z najwa¿niejszych i najwybitniejszych kr±¿ków ³w w historii gotyku, post punka czy w ogóle "mrocznej" muzyki niezale¿nej.


¦wiête s³owa!
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szamanka888.keep.pl
  •  

    Powered by WordPress dla [WIEÅ»A WIDOKOWA JAGODA]. • Design by Free WordPress Themes.